Hbo’er waardeert inhoud van studie

Hbo-studenten krijgen de laatste jaren meer waardering voor de inhoud van hun opleiding. Het gemiddelde oordeel ligt echter nog altijd 0,3 punten lager dan aan de universiteit.

Dat blijkt uit de oordelen in de Nationale Studenten Enquête van de afgelopen twaalf jaar, die onderzoekscentrum CHOI in het rapport ‘Studenten vellen hun oordeel’ op een rijtje heeft gezet. Hbo-studenten zien de laatste tijd ook weer iets meer ‘samenhang’ in hun lesprogramma, terwijl de waardering daarvoor jarenlang achteruit was gegaan.

Sinds 2001 zijn hbo’ers ook steeds vaker tevreden over hun docenten. In de jaren ervoor, van 1996 tot 2001, daalde de waardering voor docenten, maar dat kwam niet door hun deskundigheid. Het had vooral met hun beschikbaarheid te maken, zegt CHOI. De makers van de Keuzegids Hoger Onderwijs verklaren dit uit de vele fusies en organisatorische veranderingen die destijds het hbo op zijn kop zetten. Hetzelfde patroon komt terug in studentenoordelen over de faciliteiten van opleidingen.

Maar dat is het landelijke beeld. Per opleiding verschillen de resultaten. Zo daalt de waardering voor de pabo gestaag, terwijl de pabo-studenten volgens CHOI ‘van oudsher’ positief oordelen. Met name de inhoud en de samenhang krijgen steeds meer kritiek.

De massale opleidingen hbo-economie doen hettraditioneel slecht: docenten, gebouwen en studeerbaarheid krijgen kritiek. Maar de inhoud van het programma krijgt allengs minder kritiek. Op dat punt komen de opleidingen ongeveer op het landelijke gemiddelde uit.

Eén groep opleidingen is er sinds 1996 over de hele linie op vooruit gegaan: de laboratorium- en biochemische opleidingen in het hbo. Destijds lagen de oordelen iets onder het gemiddelde, maar tegenwoordig steken de opleidingen met kop en schouders boven de rest uit. Hetzelfde geldt, in iets mindere mate, voor elektrotechniek.

Hbo-bouwkunde en civiele techniek zitten al jaren onder het gemiddelde, maar daar is geen sprake van verbetering.