Hbo-kennis online

De kennisbank (www.hbo-kennisbank.nl) is een digitale verzameling van hbo-scripties en -artikelen, die eenvoudig te doorzoeken is. Op 8 november wordt de website officieel gelanceerd in het Amsterdamse Rai Congrescentrum, maar een experimentele versie is al online. Het principe is simpel: hogescholen leveren zelf publicaties aan en zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit ervan. Bezoekers van de website kunnen zoeken op auteur, onderwerp, jaartal en hogeschool.
De HBO Kennisbank is gemaakt naar voorbeeld van het DARE-net, waar universiteiten sinds twee jaar hun proefschriften en andere publicaties zoveel mogelijk toegankelijk maken voor buitenstaanders. Dat project is zo goed aangeslagen dat het nu ook internationale navolging krijgt in het EU-project ‘Driver’: Digital Repository Infrastructure Vision for European Research.
In de HBO Kennisbank staan nu nog niet zoveel publicaties, maar de bedoeling is dat de site snel uitbreidt. De website is een initiatief van het Samenwerkingsverband Hogeschool Bibliotheken. Deelnemende instellingen zijn de Hogeschool Utrecht, de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk, Fontys, Avans, Saxion, Windesheim en de Hogeschool Zeeland. Binnenkort kunnen andere hogescholen aanhaken. (HOP)