Hbo krijgt extra miljoenen

Hoog op het prioriteitenlijstje staat de bestrijding van studieuitval. Minister Plasterk wil dat de hogescholen in 2008 ruim twintig miljoen euro investeren in een hoger studierendement, oplopend naar 130 miljoen in 2012. Twintig miljoen is kleinschaligheid en de professionalisering van docenten. Voor de verbetering van het studierendement van niet-westerse allochtonen is 6,5 miljoen beschikbaar. De rest van de twintig miljoen is bestemd voor voorlichting aan studiekiezers (2,4 miljoen) en het beter meten van eerder verworven kennis en vaardigheden van studenten, zodat ze vrijstellingen kunnen krijgen.

Daarnaast krijgen hogescholen tot 2012 krijgen vijf miljoen euro per jaar voor de ontwikkeling van nieuwe bekostigde hbo-masters. Die beperken zich tot op heden tot de sectoren zorg, onderwijs en kunst.

Om de toename van het aantal studenten op te vangen, is het basisbudget van het hbo (ruim 1,9 miljard) bijna vijftig miljoen euro hoger dan nu. Het budget voor hbo-lectoren en kenniskringen wordt de komende jaren gehandhaafd op vijftig miljoen euro. (HOP)

Voor reacties op de onderwijsbegroting klik hier