De meeste hbo-studenten zijn
tevreden met hun opleiding. Eén op de tien is zelfs heel enthousiast, blijkt uit
een enquête van de HBO-raad. Maar er rinkelen ook alarmbellen.
Net over de drempel van de zomervakantie bracht de vereniging van
hogescholen de uitkomsten van de enquête naar buiten. Het is de tweede keer dat
het onderzoek is gehouden. Deze keer zijn er tachtigduizend studenten
ondervraagd en deden bijna alle grote hogescholen mee. Ook geeft de raad meer
details vrij.
De teneur stemt vrolijk. Ruim de helft van de studenten is het eens met
de stelling ‘Over het geheel genomen ben ik tevreden over de opleiding’. Eén op
de tien is het daar zelfs ‘zeer mee eens’. Ruim één op de vijf zegt neutraal te
zijn en elf procent is ontevreden. Slechts een klein groepje studenten (2
procent) is het ‘zeer oneens’ met de stelling over tevredenheid.
‘We zeuren misschien vaak’, zegt voorzitter Gerard Oosterwijk van de
Landelijke Studenten Vakbond, ‘maar de positieve toon is wel terecht. Over het
algemeen hebben we goed hoger onderwijs. Het gaat erom het verder te
verbeteren.’
Want volgens Oosterwijk rinkelen er een paar ‘alarmbellen’. Volgens bijna
dertig procent van de studenten schiet de studieloopbaanbegeleiding tekort.
Bijna veertig procent vindt dat de uitslag van toetsen te laat bekend wordt
gemaakt. En reageert de opleiding adequaat op klachten? Daarop antwoordden
studenten vaker negatief (35,8 procent) dan positief (26,4 procent).
Oosterwijk wijst ook op de roosters. Bijna eenderde van de ondervraagde
studenten is het oneens of zeer oneens met de stelling ‘Het lesrooster maakt het
mij mogelijk mijn tijd efficiënt te besteden’. ‘We
hopen over deze punten in gesprek te gaan met
de HBO-raad’, zegt hij. ‘Als ze de kritiek oppikken, is het een heel nuttig
onderzoek.’
Het onderzoek heeft zijn beperkingen. Uit andere enquêtes is bekend dat
studenten in allerlei soorten opleidingen heel verschillend denken over de
inhoud van hun opleiding of de kwaliteit van hun docenten. Dit onderzoek strijkt
de verschillen glad en geeft het gemiddelde van het hele hbo weer.
Daardoor is de informatie ook niet bruikbaar voor studiekiezers. Ze weten
nu wel dat hbo’ers over het algemeen best te spreken zijn over hun opleiding,
maar ze kunnen niet zien welke opleiding goed scoort en welke minder goed.
Daarvoor moeten studenten de uitslagen van de Nationale Studenten Enquête
bekijken, waarvan de informatie in Studiekeuze123.nl en de Keuzegids Hoger
Onderwijs per opleiding is weergegeven. Daarvoor worden jaarlijks twintigduizend
studenten ondervraagd.
Er zijn gesprekken over het samenvoegen van de twee enquêtes. ‘Het staat
niet vast dat dit gaat gebeuren en het staat ook niet vast dat dit niet gaat
gebeuren’, zegt een woordvoerder van de HBO-raad. ‘Er vindt een technische en
methodologische verkenning plaats waaruit moet blijken of dit tot de
mogelijkheden zou kunnen behoren. Eind dit jaar is hier meer duidelijkheid
over.’