Het was een mooie zomer…

Deze zomer trok het CDA de meeste aandacht door zich opeens tot tegenstander van de langstudeerboete te verklaren. Maar er was meer nieuws. De zomerberichten op een rij.

Ikea wil studentenkamersMeubelbedrijf Ikea wil studentenwoningen gaan bouwen, meldt de Volkskrant. In de kamers komen natuurlijk Ikea-meubelen te staan. Waar de Ikea-studentenwoningen zullen verrijzen en wanneer de eerste studenten erin kunnen, blijft nog even afwachten.

Ook RET krijgt boete
Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET moet een boete van 120 duizend euro betalen, omdat de reisgegevens van studenten met een ov-chip-kaart te lang zijn bewaard. Dat heeft privacybewaker CBP bepaald. Eerder kreeg de Nederlandse Spoorwegen om soortgelijke redenen een boete van 125 duizend euro.

Gekochte kamer duurHet leek zo’n goed idee om een studentenkamer te kopen met een aflossingsvrije hypotheek. Na je afstuderen kon je de kamer immers met winst doorverkopen. Maar nu de huizenmarkt is ingestort, zitten de kopers met schulden van soms wel 175 duizend euro, aldus NRC Handelsblad.

Studenten leunen op ouders
Zes op de tien studenten ontvangen geld van hun ouders, meldt het NIBUD. Uitwonende studenten krijgen gemiddeld 233 euro in de maand en thuiswonende studenten 100 euro. Als studenten geen lening afsluiten, is dat vaak op advies van hun ouders.

Shanghai noemt Utrecht besteIn de Shanghai-ranking staat de Universiteit Utrecht wederom het hoogst genoteerd van alle Nederlandse universiteiten: op plaats 53. Bovenaan staat Harvard. In de top twintig staan vooral Amerikaanse universiteiten. Alleen Cambridge en Oxford dringen door tot de eerste tien en de Universiteit van Tokyo prijkt op 20. Acht Nederlandse universiteiten horen bij de beste 200, menen de Chinezen.

VOX-website weer openbaar
Het Nijmeegse universiteitsblad VOX heeft weer een openbare website. De afgelopen jaren was er veel te doen om de onafhankelijkheid van het online nieuws aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De universitaire pr-afdeling en de VOX-journalisten moesten één redactie vormen voor het online nieuws, wat problemen gaf bij gevoelige onderwerpen.

Schone leiStudenten die om medische redenen van opleiding moeten wisselen, beginnen weer met een volledig schone lei. Behalve de teller voor studiefinanciering komt voortaan ook die voor de langstudeerboete op nul te staan. Naar aanleiding van een bericht in Spits laat DUO weten dat de regels eind juli zijn aangepast.