Hoge uitval pabo-studenten

Van alle eerstejaars pabo-studenten haalde vorig studiejaar 24 ?procent de rekentoets niet. Ze bleven onder het niveau van de beste? leerlingen uit groep acht van de basisschool. Vooral studenten uit? het mbo hebben moeite met rekenen: van hen zakte 39 procent.?? Ongeveer de helft van de matige rekenaars deed beide herkansingen om ?de toets te halen, maar bleef falen. Die groep moest de opleiding ?daarom verlaten.??

Voorzitter Doekle Terpstra van de HBO-raad is ondanks het dreigende? onderwijzerstekort niet bereid concessies te doen aan de kwaliteit.? ’Er zijn dringend maatregelen nodig om de cruciale basisvaardigheden? van scholieren op een hoger niveau te brengen’, vindt hij.?? Omdat de hogescholen vermoeden dat de kennistekorten niet alleen ?voorkomen bij pabo-studenten, zijn ze deze week een onderzoek?begonnen naar de taal- en rekenvaardigheden van vijfduizend? eerstejaars van zes verschillende studies. De uitslag wordt voor de ?jaarwisseling verwacht.?? (HOP)