Hoger onderwijs telt ruim honderd topinkomens

In 2007 telde het hoger onderwijs 105 grootverdieners die meer salaris ontvingen dan een minister, zo blijkt uit een lijst van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De HU komt er twee keer in voor.

De lijst is door het ministerie van Binnenlandse Zaken op zijn website gezet. De salarissen, ontslagvergoedingen en pensioenstortingen moeten verplicht openbaar gemaakt worden als ze samen hoger zijn dan het gemiddelde bruto ministersalaris van 169 duizend euro.

Voormalig Inholland-voorzitter Jos Elbers kreeg bijna 428 duizend euro:
ruim twee ton salaris en ruim 225 duizend euro voor zijn pensioen. Een
adviseur van de Wageningse Raad van Bestuur had een belastbaar
jaarinkomen van 337 duizend euro, nog exclusief zijn pensioenvergoeding
van bijna zeventienduizend euro.

De HU telt volgens de lijst twee veelverdieners. Collegevoorzitter Geri Bonhof ontving in 2007 in totaal 180 duizend euro terwijl een niet met name genoemd lid van het college van bestuur ruim 170 duizend kreeg. De bedragen wijken overigens af van die in het jaarverslag 2007 van de hogeschool. Daar vallen de inkomsten van de collegeleden lager uit. Wel staat er dat Bonhof en voormalig collegelid Frits Gronsveld een bonus toegekend kregen van circa 10 duizend euro.

De hoogste ontslagvergoeding ging naar een ‘dienst directeur’ van de
Universiteit Twente, die 3,1 ton meekreeg. Ontslagvergoedingen komen
meestal tot stand via de kantonrechtersformule: leeftijd en dienstjaren
tellen mee, net als de vraag wie de blaam treft voor het ontslag. Het
gewone inkomen van de directeur bedroeg 48,5 duizend euro, ruim onder de norm.

De norm voor de openbaarmaking van topinkomens (vanaf de hoogte van een ministersalaris) verschilt van de toekomstige Balkenende-norm (maximaal het bruto ministersalaris plus dertig procent) voor bestuurders in de publieke en semi-publieke sector. Het is dus niet gezegd dat de grootverdieners meer geld krijgen dan het kabinet ze zou willen geven.