Hogeschool van Amsterdam weg uit Almere

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) wil zich volledig terugtrekken uit Almere. Met de Christelijke Hogeschool Windesheim wordt overlegd over overname van de HvA-dependance.

Jarenlang was de HvA de hbo-partner van Almere. Dit jaar begon de instelling er nog met de nieuwe opleiding small business, bovenop de drie bestaande opleidingen information engineering (IE), ondernemen, innovatie & techniek (OIT) en de pabo, samen goed voor dertienhonderd studenten. Maar Almere wilde meer: ‘Wij willen over een jaar of zeven een mooie hogeschool met vijfduizend studenten’, zei onderwijswethouder Martine Visser in september. Toen leek er nog plek voor twee hogescholen: ‘Wat mij betreft zetten ze verschillende opleidingen in de markt.’

Waarschijnlijk blijft het bij één. Volgens de woordvoerder van de HvA is de hogeschool in vergevorderd overleg met Windesheim over de overname van de licentie van lesplaats Almere. De HvA wil geen details kwijt tot de overname is afgerond, maar wil wel de terugtrekking motiveren: de hogeschool gaat zich richten op haar plannen in thuishaven Amsterdam. Oorzaak van de overname is dus niet te zoeken in de kwaliteit of – geringe – populariteit van de opleidingen: ‘Anders zou Windesheim er niet mee willen doorgaan’, aldus de woordvoerder.

Over haar plannen voor een tweede dependance in de polder – Windesheim heeft al een vestiging in Lelystad – wil de Zwolse hogeschool niets kwijt. Havana, het weekblad van de HvA, denkt meer te weten: Windesheim zou in ieder geval de Almeerse opleidingen information engineering, de pabo en small business behouden, met overname van het personeel. Van de christelijke doelstelling van Windesheim zullen de studenten en medewerkers volgens Havana niets merken: de hogeschool wordt op verzoek van de gemeente Almere niet als zodanig in de stad geprofileerd.