HU-student doet mee aan Paralympics

Eerstejaars student Marketing en Communicatie  Lisa den Braber (20) komt voor Nederland uit op de Paralympische Spelen op de 100 meter schoolslag en de 400 meter vrije slag. De zwemster won in 2009 en 2011 het goud op het EK op de 100 meter schoolslag.

Op de site van NOCNSF valt te lezen dat het bijzonder is, om zowel goed te zijn in school- als vrije slag. Vooral op de lange afstand, de 400 meter is Den Braber goed. Door haar onderbeenamputaties verliest ze te veel tijd bij start en keerpunt, dat is bij lange afstanden minder belangrijk.

De student was tweeënhalf toen haar onderbenen werden geamputeerd. Oorzaak was een bloedvergiftiging. Zwemmen doet ze al vanaf haar negende. Een sport die goed te doen is met haar handicap. In 2010 vestigde ze een wereldrecord op de 200 meter. Helaas voor haar geen olympische afstand.

Op de 100 meter schoolslag staat ze tweede op de wereldranglijst en ze gaat bij dit onderdeel voor goud, hoewel het volgens haar lastig zal worden. Vrijdag 31 augustus komt de zwemster voor het eerst in actie in de series 400 meter vrije slag om 10.45.

Volg Lisa den Braber via:
www.lisadenbraber.com