HU-student lanceert blog tegen huisjesmelker Chang

Op de blog donotrentmisschang.bligoo.com waarschuwt de Spaanse HU-student Juanma Martinez sinds een paar dagen internationale studenten voor de praktijken van huisjesmelker Betty Chang, na zelf door haar te zijn opgelicht.

Chang heeft Martinez achthonderd euro afhandig gemaakt. Toen hij vervolgens bij de politie en de Hogeschool aanklopte, kwam hij er achter dat Chang bekend staat om het oplichten van buitenlandse studenten die in Utrecht komen wonen. Een zoektocht naar de huisjesmelker op het web leverde veel hits op. Martinez: ‘Op internet vond ik veel filmpjes van mensen die haar confronteerden en anderen waarschuwden voor haar praktijken. Maar die video’s zijn in het Nederlands en werken dus niet voor buitenlandse studenten.’

Bij gebrek aan waarschuwende Engelstalige sites besloot Martinez een blog op te richten die de buitenlandse studenten informeert over Chang.

Chang is uitgeroepen tot huisjesmelker van 2011. Het is niet de eerste keer dat ze deze prijs ontving. In 2006 sleepte ze de titel ook al binnen en werd ze in de daarop volgende jaren meermalen genomineerd.