Huurprijswetgeving massaal genegeerd

Wethouder Harrie Bosch van Wonen heeft donderdag 24 april het rapport ‘Huur niet te duur’ in ontvangst genomen. Uit het onderzoek van SSH Utrecht blijkt dat 86 procent van de kamers die op internet worden aangeboden veel te duur zijn. Bosch noemde het rapport een goed initiatief. ‘Het bevestigt mijn beeld van de markt, al schrik je van de prijzen.’

De wethouder heeft financiële gemeentelijke steun toegezegd aan het Steunpunt van USF Studentenbelangen. Met die steun kan er een Centraal Informatiepunt ingericht worden in de vorm van een website. Het onderzoek wees namelijk ook uit dat de sites kamerzoekers nauwelijks informatie bieden over huurrecht en maximale huurprijzen. Het nieuwe Centrale Meldpunt gaat aan het begin van het nieuwe studiejaar de lucht in.

Hoewel er de afgelopen jaren veel is gebouwd, blijft er een tekort aan kamers bestaan in Utrecht. In de Studentenmonitor 2007 is een tekort van ruim 1600 kamers berekend. In deze gespannen markt kunnen verhuurders teveel huur vragen: er zijn genoeg mensen die dit – noodgedwongen – accepteren. Vaak weten huurders niet dat ze hun huurprijs kunnen laten toetsen door de Huurcommissie of dat er een puntensysteem bestaat waarmee je de ‘maximaal redelijke huur’ van een kamer kan berekenen.

Wethouder Bosch onderstreepte dat het gaat om landelijke wet- en regelgeving, maar dat hij er zijn handen niet vanaf wil trekken. Met financiële steun van de gemeente kunnen SSH en USF het Centrale Informatiepunt brede bekendheid geven onder Utrechtse studenten.