Ideale HU-sessie op de faculteit Gezondheidszorg

‘Alles mag vanavond op tafel komen, maar houd het wel dicht bij jezelf.’ Dat was de strekking van alweer de zesde Ideale HU-sessie dinsdagavond, deze maal op de faculteit Gezondheidszorg. Studenten, medewerkers, docenten, instituutsdirecteuren en collegeleden gingen informeel met elkaar rond de tafel om hun Ideale HU te bespreken.

Eerst werden uiteenlopende onderwerpen (zoals kennis van de docent, houding van studenten, stage, uitdaging, studieloopbaanbegeleiding en klassikaal onderwijs) voorzien van een plus of min, waardoor duidelijk werd waar aan tafel de pijnpunten zaten. Daarna mochten vooral de studenten het woord doen over hun persoonlijke ervaringen, waarop de anderen reageerden.

Het tweede deel bestond uit stellingen en vragen met betrekking tot de organisatie en communicatie van de hogeschool. Een van de belangrijkste vragen aan de tafels was ‘als ik de baas zou zijn van de HU, zou ik meteen…’ Hier kwamen antwoorden op als: ik zou de ICT-voorzieningen aanpakken; ik zou Sharepointsites van de opleidingen verbeteren; ik zou een denktankgroep van studenten oprichten; iedereen moet binnen 48 uur op mail van een student reageren; er moet vertrouwen zijn; we moeten elkaar recht in de ogen kunnen aankijken; studenten moeten meer eigen verantwoordelijkheid nemen.

Collegevoorzitter Geri Bonhof, die alle Ideale HU sessies bijwoonde, reageerde aan het einde van de avond: ‘De gesprekken op de verschillende faculteiten liggen heel dicht bij elkaar. Mijn beeld wordt steeds helderder. De kunst is studenten aan het woord te laten en vooral te luisteren in plaats van in de verdediging te schieten.’ Harm Drost, instituutsdirecteur van de faculteit Gezondheidszorg, zei: ‘Bij ons aan tafel was flinterharde kritiek, maar we moesten ook lachen, daar klinkt wel iets van vertrouwen in. We moeten elkaar opzoeken, met elkaar in gesprek gaan.’

Alle faculteiten zijn nu aan de beurt geweest, er volgen nog twee Ideale HU-avonden: een speciaal voor masterstudenten (27 februari) en een op de hogeschooldependance in Amersfoort (20 maart). Voor daarna staat nog een ‘rode draad’-sessie gepland, waarin belangrijke onderwerpen van gesprek uit alles avonden nog een keer terugkomen. Opgeven voor studenten kan hier, medewerkers kunnen zich aanmelden via studiumgenerale@hu.nl. De avonden zijn van 18 tot 21 uur, aan eten en drinken is gedacht.