Instroom universitaire deeltijdopleidingen fors lager

Universitaire deeltijdopleidingen zien hun studentenaantallen fors teruglopen. In Utrecht en Groningen is de instroom dit jaar bij sommige opleidingen gehalveerd. De langstudeerboete zou wel eens de doodsteek kunnen betekenen.

Welgeteld vier nieuwe studenten trok de deeltijdopleiding geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen dit collegejaar. In vorige jaren waren dat er zo’n vijftien tot twintig zegt coördinator Remi van Schaïk. Ook de deeltijdopleidingen van de Universiteit Utrecht kregen het zwaar te verduren. De instroom bij de bachelors halveerde: van 216 in 2010 naar 115 in 2011. Alleen bij onderwijskunde en kunstgeschiedenis bleef het animo op peil. Bij de andere opleidingen – geschiedenis, godgeleerdheid, Nederlands en wijsbegeerte – schreven zich zo’n zestig procent minder studenten in.

Bij de deeltijdopleiding Nederlands van de UU begonnen dit collegejaar zestien studenten, zegt hoogleraar en opleidingsdirecteur Paul Wackers. 'Net genoeg om de boel in de lucht houden.'

De teruglopende belangstelling is volgens de coördinatoren een gevolg van een opeenstapeling van maatregelen in het hoger onderwijs. Studenten die al een bachelor- of masteropleiding hebben afgemaakt betalen sinds september 2010 het instellingscollegegeld dat kan oplopen tot enkele duizenden euro’s. Deeltijders die nog geen hoger onderwijsdiploma haalden, betalen het reguliere collegegeld, maar als ze uitlopen moeten ze vanaf september 2012 een langstudeerboete betalen.

En daar wringt de schoen. Universitaire bacheloropleidingen duren in de deeltijdvariant gemiddeld vijf tot zes jaar – een keer zo lang als hun voltijdse variant. Maar staatssecretaris Zijlstra wil van dat verschil af. Ook deeltijdstudenten mogen van hem maximaal één jaar uitlopen op de nominale duur van de voltijdopleiding, daarna krijgen ze een boete.

Deeltijders moeten door die maatregel vanaf het vijfde studiejaar 3063 euro extra collegegeld betalen. Wanneer ze dus hun standaard studieprogramma volgen en al hun vakken in één keer halen, krijgen ze toch een boete tijdens hun laatste (twee) jaar.