Kamer positief over selectieplannen

Minister Plasterk mag zijn voorstellen over honoursprogramma’s en selectie verder uitwerken. Wel wil de Tweede Kamer weten hoe dwingend de intakegesprekken zullen zijn en of topstudenten zich niet te vroeg in het eerste jaar moeten bewijzen.

Uit het kamerdebat van donderdag 5 juni bleek dat bijna iedereen met de voorstellen van de minister kan leven. Oppositiepartij SP stond alleen in haar kritiek op het hogere collegegeld dat university colleges mogen heffen. Een ruime meerderheid vindt het juist niet sociaal om ‘gewone’ studenten mee te laten betalen aan dergelijk exclusief onderwijs.

De status van de kamerbreed geprezen intakegesprekken voor nuldejaars behoeft nog verdere uitwerking. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil niet dat het gesprek een te verplichtend karakter krijgt. Maar volgens de minister loopt dat zo’n vaart niet: ‘Een student kan te horen krijgen van een docent dat hij niet bij de opleiding past, maar over de feitelijke inschrijving heeft zo’n docent niets te zeggen: dat regelt de student met de IB-Groep.’ Experimenten zullen moeten uitwijzen wat het precieze karakter van het intakegesprek wordt.