Kamervragen over ‘lek’ HU-intranet

Twee Tweede-Kamerleden van het CDA hebben vragen gesteld aan minister Plasterk over de interne intranetgegevens van de Hogeschool Utrecht die abusievelijk op internet te lezen waren.

De CDA’ers Jan Jacob van Dijk en Jack Biskop willen van de minister weten of er nog meer gevallen bekend zijn waarbij gevoelige informatie van studenten op internet staan. Ze vragen of hier een inventarisatie van is gemaakt en of ze die lijst kunnen inzien.

De Kamerleden informeren of Plasterk vindt dat de beveiliging van informatie over studenten een belangrijk aandachtspunt voor instellingen zou moeten zijn en wat hij gaat doen om dit onder de aandacht van de instellingen te brengen.

Ook willen zij een bevestiging van de minister dat websites over het algemeen goed beveiligd zijn, maar dat het ‘vaak ontbreekt aan tijdige updates en zorgvuldig gebruik van de websites door studenten, docenten en andere medewerkers, waardoor de websites onvoldoende beveiligd/veilig blijken te zijn’.

De studentenwebsite www.humedia.nl van de faculteit Communicatie en Journalistiek ontdekte dat een deel van het
oude intranet van de Hogeschool Utrecht jarenlang voor iedereen
toegankelijk op internet stond. De site publiceerde eind augustus over het ‘lek’, waarna talloze kranten en media het bericht overnamen. De informatie is daarna van internet gehaald, maar was nog wel enige tijd via Google te traceren.

UPDATE

Het is niet de eerste keer dat gegevens van het intranet van de faculteit Communicatie en Journalistiek onbeschermd op internet verschijnen. In februari 2004 meldde de website Geenstijl.nl dat bestanden met tentamens en ander studiemateriaal van de toenmalige Academie voor Digitale Communicatie voor iedereen te lezen is. Ook een privéfoto van twee zoenende meiden en een gescand havo-diploma van een student verschenen abusievelijk online.

In januari het jaar daarna ontdekte Trajectum dat delen van het intranet van de faculteit Communicatie en Journalistiek niet afgeschermd zijn. Files van tientallen studenten, waaronder portfolio’s, studieopdrachten en reflecties op de studievoortgang, stonden enkele weken openbaar op internet. De oorzaak was een programmeerfout, die na de ontdekking hersteld is.