Kleine uitval bij studenten met begeleiding

Slechts 6 procent van de studenten die begeleiding kregen bij Centrum Studiekeuze is gestopt met studeren. Dat blijkt uit een online enquête in opdracht van het centrum.

Vierdejaars Judith Gerdessen nam het onderzoek af voor haar afstudeeronderzoek voor de opleiding personeel en arbeid. Ze benaderde 1522 studenten van de HU en universiteit die in de afgelopen twee jaar aanklopten bij de organisatie. 283 studenten (19 procent) vulden de vragenlijst in.

92 procent van de studenten studeert nog steeds. 2 procent is inmiddels afgestudeerd. Slechts 6 procent stopte met de studie. De getoetste groep bestaat uit studenten die dezelfde opleiding zijn blijven doen, die een andere opleiding hebben gekozen aan de HU of universiteit en studenten die uitwijken naar een andere stad na de begeleiding. Van de ondervraagden blijft 61 procent in Utrecht studeren.

Centrum Studiekeuze, een initiatief van de HU en de universiteit, opende in 2007 haar deuren en helpt studenten en scholieren die twijfelen over hun studiekeuze. Het terugdringen van uitval onder eerstejaars is een van de doelstellingen van het centrum.