Kort hbo-dirigent voor fanfare

Afgestudeerden krijgen het ‘associate degree’. Daarmee kunnen ze jeugdorkesten en muziekgezelschappen uit de lagere divisies leiden. Volgens de Hanzehogeschool is er behoefte aan de opleiding, omdat veel orkesten door nauwelijks geschoolde dirigenten worden geleid, “wat de muziekverenigingen belemmert in hun groei en bloei”.

Tot nu toe bestond er alleen een vierjarige hbo-opleiding tot ‘HaFaBra-dirigent’. De afgestudeerden van de ingekorte variant kunnen eventueel hun hbo-opleiding vervolgen om in twee jaar een bachelordiploma te halen.

Het associate degree is bedoeld om meer hoogopgeleiden te krijgen. De drempel van een tweejarige opleiding zou laag genoeg zijn om mensen over te halen zich bij te scholen. De hogescholen mogen de opleidingen starten als ze de vraag naar afgestudeerden van de korte hbo-opleidingen aannemelijk weten te maken en de kwaliteit kunnen garanderen. (HOP)