Kwart pabo’ers struikelt over rekentoets

Bange vraag is hoe sterk de uitval zal stijgen onder invloed van de rekentoets. Karel Aardse, voorzitter van het landelijke overleg van lerarenopleidingen, durft zich niet aan een voorspelling te wagen. Maar bij zijn eigen pabo, de Utrechtse Marnix Academie, verwacht hij dat de uitval toeneemt van achttien naar 20 tot 25 procent. De pabo van de HU heeft nog geen cijfers over uitval van eerstejaarsstudenten. De laatste rekententamens moeten nog afgenomen worden.
De HBO-raad vindt het nog te vroeg voor voorspellingen. Zwakke rekenaars zouden misschien ook zonder de nieuwe toets uitvallen, zegt een woordvoerder. De hogescholen hebben de landelijke rekentoets ingevoerd vanwege de aanhoudend gebrekkige rekenvaardigheden van met name de mbo’ers en havisten onder de pabo-studenten.
Eerstejaars die de toets niet halen, mogen hun opleiding niet vervolgen. Wel mogen ze verhuizen naar een andere pabo, maar daar mogen ze pas aan het tweede jaar beginnen als ze de rekentoets hebben gehaald. Eerstejaarsvakken die ze hebben gehaald hoeven ze niet over te doen. (HOP/SH)