Landelijke studentenenquêtes samen

Vanaf volgend jaar lopen ze elkaar niet langer in de weg: de twee grootste enquêtes naar tevredenheid van studenten worden samengevoegd. Daardoor wordt ook de vragenlijst voor universitaire studenten anders.

Twee jaar lang bestonden het landelijke Studenttevredenheidsonderzoek van de HBO-raad en de Nationale Studenten Enquête naast elkaar. Niet iedereen was daar gelukkig mee, want studenten zouden langzamerhand moe worden van alle enquêtes: ze krijgen immers ook nog allerlei evaluatieformulieren van hun eigen opleiding voorgelegd. Dit zou de respons verlagen en de resultaten vertekenen.

De twee vragenlijsten waren op andere methodes gestoeld. De Nationale Studenten Enquête vroeg studenten naar rapportcijfers voor hun tevredenheid over docenten, onderwijs, gebouwen enzovoorts. De HBO-raad legde studenten stellingen voor als ‘mijn docenten zijn inhoudelijk voldoende deskundig’, waarop ze antwoorden mochten geven van ‘zeer mee oneens’ tot ‘zeer mee eens’.

De nieuwe enquête zal geen stellingen voorleggen, maar vragen stellen. Studenten zullen geen rapportcijfers geven, maar een waardering van 1 tot 5. Bovendien zal het onderzoek niet langer dan tien minuten in beslag nemen en zullen de vragen neutraler worden, zegt Wilma de Buck van de website www.studiekeuze123.nl.

Ook wordt het aantal ondervraagde studenten veel groter. Als het aan de HBO-raad ligt, zullen ieder jaar alle hbo-studenten van alle opleidingen de vragenlijst per e-mail toegestuurd krijgen. In de Nationale Studenten Enquête werden grote opleidingen om het jaar onderzocht en kleine opleidingen iedere drie jaar. Ook was de uitkomst tot nog toe gebaseerd op een kleinere steekproef.

Als de vragen en methode drastisch veranderen, raken de instellingen de vergelijking met voorgaande jaren kwijt; het wordt dan de komende jaren moeilijk om de oordelen van studenten in historisch verband te plaatsen. Onderzoekers staan daarom vaak voor een dilemma: moeten ze hun methode bijschaven of de lijn naar het verleden behouden? Mogelijk zullen sommige instellingen vanwege de historische blik liever hun eigen onderzoek blijven verrichten, maar dat zullen er niet veel zijn. Instellingen mogen bovendien voor hun eigen studenten een paar vragen aan de lijst toevoegen.

Het is nooit duidelijk geworden waarom de HBO-raad niet direct met de Nationale Studenten Enquête in zee is gegaan en een eigen onderzoek is gestart. Volgens de hogescholen was hun eigen onderzoek slechts een bundeling van bestaande onderzoeken. Critici meenden dat de hogescholen het landelijke onderzoek wilden beïnvloeden.