Lat steeds hoger voor allochtonen

Steeds meer Turkse en Marokkaanse jongeren zijn goed opgeleid en toch groeit de culturele kloof met hun autochtone leeftijdgenoten. Deze paradox blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit.

De oorzaak van de verwijdering tussen de twee groepen jongeren is dat er hogere eisen worden gesteld aan de integratie van allochtonen, concludeert Han Entzinger, hoogleraar migratie- en integratiestudies aan de Rotterdamse universiteit. Hij publiceerde deze week een onderzoek onder Turkse, Marokkaanse en autochtone Rotterdammers tussen de achttien en dertig jaar.

Het onderzoek – met de toepasselijke titel ‘De lat steeds hoger’ – richt zich op zaken als godsdienstbeleving, politiek, beeldvorming en toekomstverwachtingen van de allochtone en autochtone Rotterdammers. Het is een vervolg op een dergelijk onderzoek uit 1999.

De uitkomsten van het Rotterdamse onderzoek verrassen Rasit Yildirim, voorzitter van de multiculturele Studenten Unie Nederland (SUN). Hij constateert dat de discussie over de multiculturele samenleving weliswaar is verhard, maar dat allochtonen tegen de stroom in goed participeren in de samenleving. ‘Ze moeten wel extra hun best doen, maar de kloof is niet zo erg als uit het onderzoek naar voren komt.’