Nieuws

Lerarenopleidingen landelijk onder de loep

Een landelijke commissie moet toezien op de examinering
van vakkennis aan de lerarenopleidingen. Dat stelt de Onderwijsraad in
haar advies aan staatssecretaris Van Bijsterveldt.

Al jaren zijn er zorgen over het kennisniveau van toekomstige leraren:
het aanleren van didactische vaardigheden zou de laatste jaren voorrang
hebben gekregen, ten koste van inhoudelijke vakkennis. De
lerarenopleidingen spraken daarom af gezamenlijke eindtermen vast te
stellen voor de kennisvakken. Ook maken ze afspraken over de examinering daarvan.

Om de kwaliteit van die eindtermen en toetsen te waarborgen, adviseert
de Onderwijsraad staatssecretaris Van Bijsterveldt een landelijke
examencommissie in te stellen voor de lerarenopleidingen in het hbo. De
commissie zal bestaan uit lectoren, hoogleraren en andere deskundigen.
Een ander voorstel is om vaker externe examinatoren te betrekken bij het
afnemen en beoordelen van tentamens.

Daarnaast moeten lerarenopleidingen voor het basisonderwijs, het
voortgezet onderwijs en het mbo beter op elkaar worden afgestemd. Op
korte termijn moeten de kennisvakken in eerstegraads opleidingen in het
hbo en wo meer op elkaar gaan lijken. De opleidingen horen immers
leraren van een vergelijkbaar niveau – en dus met een vergelijkbare
vakkennis – af te leveren.

Als het aan de raad ligt, blijven alle lerarenopleidingen de volledige
accreditatieprocedure volgen, ook wanneer dat volgens de nieuwe regels
niet verplicht is.