Lidna parodie op Fitna

Enkele leden van studentenvereniging Veritas hebben een parodie op de Wilders-film Fitna op YouTube gezet. De film, Lidna getiteld, beeldt de vooroordelen over studentenverenigingen uit.

Het drietal kwam op het idee van de parodie na het bekijken van de roemruchte film van PVV-voorman Geert Wilders. ‘En diezelfde avond hebben we met z’n drieën in mijn huis onze film in elkaar gezet’, zegt initiatiefnemer Dimitri Muylaert op de website van het Ublad.

De film waarschuwt dat er ‘schokkend beelden’ in voorkomen. Te zien zijn lallende en kotsende studenten, ‘feuten’ (eerstejaars) die worden afgebekt en het scheuren van een pagina uit een telefoonboek (met een knipoog naar Fitna).

De film duurt drie minuten en is meer dan duizend keer bekeken. ‘Geweldig’, zegt Dimitri in het Ublad, ‘en dat terwijl ik dacht dat alleen mijn vriendenkring het te zien zou krijgen. De film heeft inhoudelijks niks te maken met Wilders of moslims, beaamt hij. ‘We hebben de vorm gebruikt, maar verder is ons filmpje in alle opzichten een impulsieve grap.’