Massale fotoshoot bij introductie Amersfoort

Enkele honderden studenten van de HU Amersfoort poseerden dinsdagmiddag voor een foto tijdens de aftrap van de Amersfoortse Introductie Dagen (AID). Die duurt tot en met donderdag 30 augustus.

Een grote afdruk van de foto zal op de glazen pui van de het gebouw worden bevestigd. Even voor de fotoshoot vond de officiële opening van de introductie plaats. De studenten zaten zij aan zij in het amfitheater (De Apenrots genoemd) en werden verwelkomd door middel van een paar toespraakjes.

Burgemeester Lucas Bolsius (compleet met ambtsketting) oogstte spontaan applaus nadat hij vertelde negen jaar te hebben gedaan over twee opleidingen en te zijn afgestudeerd met een 6 min.

Hij benadrukte dat de hogeschool voor Amersfoort van groot belang is. Want de enige andere opleiding in de stad is die voor beiaardier. ‘Dus als je je studie niet meer ziet zitten kun je nog altijd naar de beiaardschool’, grapte hij. Verder gaf hij de studenten mee om talenten te ontdekken, dromen na te jagen, vriendschappen te sluiten en niet te veel te ‘zuipen’. Dat kan want in de negen jaar dat hij studeerde heeft hij naar eigen zeggen geen druppel gedronken.
Collegevoorzitter Geri Bonhof (geïntroduceerd als de ‘baas’ van de HU) benadrukte dat er zo’n 1000 eerstejaars studenten aan een van de opleidingen in Amersfoort beginnen. Ook zijn de voltijdopleiding en master pedagogiek met ingang van dit studiejaar van Utrecht naar Amersfoort verhuisd. Hierbij gaat het om 1200 studenten. In totaal komt het aantal HUA-studenten op een dikke 4000, becijferde zij.

‘De gemeente mag hier blij mee zijn’, stelde Bonhof. De HU lost daarmee een belofte in om een volwassen hogeschool neer te zetten. ‘Maar wij vragen aan de gemeente om werk te maken van een bruisende citycampus.’ Met de aanstaande opening van een bioscoop tegenover het HU-gebouw  wordt daar een begin mee gemaakt, meent de collegevoorzitter.

Woensdag trekken de studenten de stad in. In de oude Sint Joriskerk vertellen gastsprekers uit het werkveld over hun ervaringen en organiseren studentenverenigingen Conventus Comus en StuRa een kroegentocht en themafeest. Donderdag staat een sportmiddag op het programma terwijl ’s avonds het slotfeest losbarst.

‘Dit jaar hebben we er veel tijd in gestoken om de introductie te professionaliseren’, zegt Bram van Dam, voor de tweede keer voorzitter van de AID.  Ze hebben hun licht opgestoken bij grote broer de UIT in Utrecht. ‘Maar we doen het wel op onze eigen manier’, zegt hij erbij. ‘Dit jaar hebben we bijvoorbeeld meer en grotere namen als sponsoren.’