Medewerkers helpen schoonmakers

Een aantal medewerkers van de Stafdienst Bedrijfsvoering helpt niet-stakende schoonmakers bij het reinigen van HU-gebouwen.

Woensdagochtend zijn zij samen met de schoonmakers begonnen met het poetsen van de panden aan de Padualaan in De Uithof. Hier bevinden zich de faculteiten Educatie, Economie en Management alsmede Communicatie en Journalistiek. Daar zijn in verhouding de meeste stakers.

Het idee ontstond spontaan bij de stafdienst en na intern rondvragen vormde zich een schoonmaakploeg van vijftien vrijwilligers. ‘We doen dit om de niet-stakende schoonmakers een steuntje in de rug te geven’, zegt Mart Heertjes, manager bij de stafdienst Bedrijfsvoering. ‘De staking duurt nu al tien weken en zij zijn al die tijd flink aan het ploeteren.’

Ook Heertjes steekt de handen uit de mouwen. ‘Samen met collega’s heb ik lokalen bij de faculteit Educatie schoongemaakt. De actie werd zeer positief ontvangen bij de schoonmakers. Zij konden extra dingen doen waar ze anders niet aan toe zouden komen.’ Donderdag en vrijdag gaan de poetsbeurten verder.

De vakbond FNV Bondgenoten is volgens Heertjes ingelicht. ‘Ze vinden het een vorm van stakingsbreken maar zeiden ook dat ze ons niet konden tegen houden.’ De vakbond was eind van de middag niet bereikbaar voor een reactie.

De schoonmakers zijn landelijk in staking gegaan omdat ze meer respect, doorbetaling bij ziekte en betere arbeidsvoorwaarden willen.