Miljoenen verdeeld voor doorstroming

Het geld is verdeeld in het kader van het Nationaal Actieplan E-learning, dat studeren met behulp van ict verder moet bevorderen – de kerndoelstelling van SURF. De projecten variëren in grootte. Er gaat een miljoen euro naar een online competentietest voor mbo’ers die een hbo-bachelor willen gaan volgen. Ook voor het project waarbij tests worden ingezet om de juiste schakelprogramma’s te bepalen tussen een afwijkende wo- of een hbo-bachelor en een wo-master is eveneens een miljoen euro gereserveerd.
Voor een site waar studenten hun wiskundevaardigheden kunnen toetsen stelt SURF 600 duizend euro beschikbaar. Eenzelfde bedrag wordt verstrekt aan de ontwikkeling van digitale videodossiers bij competentieonderwijs. Voor gedigitaliseerde schakelprogramma’s voor studenten die na hbo-rechten een juridische wo-master willen volgen, keert SURF een half miljoen euro uit.
Bij de projecten zijn twaalf hogescholen betrokken, waaronder de Hogeschool Utrecht. Behalve de Radboud Universiteit, Wageningen Universiteit en de Erasmus Universiteit doen alle universiteiten aan een van de projecten mee. (HOP)