Mogelijk volgende week debat langstudeerboete

Er komt waarschijnlijk donderdag 23 augustus een debat in de Tweede Kamer over de langstudeerboete. Dat heeft PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing, die het debat met staatssecretaris Halbe Zijlstra heeft aangevraagd, volgens Nu.nl gezegd.

Volgens het Kamerlid is er een meerderheid die het debat volgende week donderdag wil voeren. Partijen kunnen tot maandag aangeven of zij meedoen. Het betekent dat de leden van de Tweede Kamer van reces moeten terugkomen.

Afgelopen dinsdag kwam CDA-lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma tijdens een debat van het Utrechtsch Studenten Corps (USC) met de verrassende mededeling dat zijn partij zich keert tegen de maatregel, die per 1 september in zou gaan. ‘De langstudeerboete gaan we weer afschaffen’, zei hij, terwijl het CDA geldt als initiatiefnemer van de boete.

Door de draai va het CDA ontstaat er een meerderheid in de Tweede Kamer die de langstudeerboete op de helling wil. Overigens wil het CDA het deel van de langstudeerboete die universiteiten en hogeschole opgelegd krijgen blijft behouden. Demissionair staatssecretaris Zijlstra heeft laten weten er niet voor te voelen om de maatregel nu al af te schaffen. Want daardoor ontstaat een gat op de begroting. De Kamer moet dan volgens hem zelf voor dekking zoeken.