Mogelijke concentratie Limburgse pabo’s

Vijf pabo’s in Limburg is te veel. Daarom gaan de Hogeschool Zuyd en Fontys Hogescholen onderzoeken hoe het verder moet. Samenwerken ligt in de rede en waarschijnlijk moet minstens één pabo de deuren sluiten.

De twee hogescholen leiden versnipperd over vijf steden zo’n twaalfhonderd studenten op tot onderwijzer. Terugloop van het aantal studenten en leerlingen in de regio nopen tot herbezinning. ‘Er wordt al langere tijd geroepen dat het zo niet langer kan’, zegt bestuurssecretaris Bert Nelissen van Hogeschool Zuyd.

Daarom laten de collegevoorzitters Marcel Wintels van Fontys en Karel van Rosmalen van Hogeschool Zuyd onderzoeken of een ‘concentratie en krachtenbundeling’ soelaas biedt. In december moet er een rapport met bevindingen liggen.

Volgens Nelissen zal ten minste één pabo de deuren sluiten om kosten te besparen. Mogelijk dat de overgebleven pabo’s worden ondergebracht in een aparte organisatie, die door de beide hogescholen wordt bestuurd. Fontys en Zuyd bieden sinds vorig jaar al gezamenlijke kunstmasters aan via de stichting Alliantie Kunsten Fontys Zuyd. Fontys participeert daarnaast met de Brabantse Avans Hogeschool in de Juridische Hogeschool.