Nieuwe opleiding verkeerskunde in Utrecht

De internationale hogeschool NHTV in Breda start in Utrecht met een deeltijd/duale opleiding verkeerskunde. Daartoe neemt het een vergelijkbare studie van de NOVI Verkeersacademie over en verhuist de duale variant van Breda naar Utrecht.

De Bredase duale studie versmelt met de Utrechtse NOVI-opleiding, die zo’n zestig studenten telt. De nieuwe opleiding verkeerskunde moet in september 2009 onder de vlag van de NHTV van start gaan. De plannen zijn in een vergevorderd stadium, zegt opleidingsmanager Ruud Hornman van de NHTV. Wel is nog formeel toestemming nodig van het ministerie.

Het college van bestuur van de HU heeft geen bezwaar tegen het initiatief. Volgens Hornman is het ‘absoluut niet’ de bedoeling om de Bredase dagopleiding naar Utrecht te halen. Ook wil de NHTV er geen andere opleidingen beginnen. Verkeerskunde is de eerste opleiding van de NHTV buiten Breda. Verder is de instelling in gesprek met de Haagse Hogeschool om in Den Haag een dagopleiding verkeerskunde te starten.

De NOVI Verkeersacademie, die zetelt aan de Utrechtse Europalaan, houdt op te bestaan. Het is een samenwerkingsverband van de NOVI Hogeschool (een commerciële instelling voor ict-onderwijs) en DTV Consultants, een adviesbureau op het gebied van verkeer en vervoer. DTV blijft participeren in de nieuwe Utrechtse verkeersopleiding. Het bedrijf is ontstaan als commerciële poot van de NHTV maar is enkele jaren geleden verzelfstandigd.