Nieuwe ranglijst Keuzegids beste hogescholen

De kleine Christelijke Hogeschool Ede is de nummer 1 in de vernieuwde ranglijst van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Avans is de beste grote hogeschool, terwijl Hogeschool Utrecht in de onderste regionen belandt.

De rankings van opleidingen en instellingen in de jongste editie van de Keuzegids zijn vernieuwd. Tot nu toe waren ze uitsluitend gebaseerd op studentenoordelen. In de Keuzegids 2009 is de studenttevredenheid nog maar voor de helft bepalend. Ook tellen nu mee de hoeveelheid contacturen, de slagingspercentages, gegevens over de grootte van werkgroepen en de oordelen van deskundigen in de accreditatieprocedure.

Met een score van 80,5 staat de Christelijke Hogeschool Ede overtuigend bovenaan de lijst van 22 instellingen met meer dan vier beoordeelde opleidingen. De lijst van grote instellingen wordt aangevoerd door Avans (63,6), de Haagse Hogeschool (62,9), Zuyd en Windesheim (62,8). De Zuid-Hollandse vestigingen van de Hogeschool Inholland staan met 53,3 punten onderaan de ranglijst en de vestigingen in Noord-Holland (56,5) twee na onderste. De HU bezet met een score van 56,9 de vier na laatste plaats.