Numerus fixus bij integrale veiligheidskunde

Komend studiejaar geldt er voor het eerst een numerus fixus voor de opleiding integrale veiligheidskunde. De belangstelling voor de voltijd bacheloropleiding is erg groot.

‘We hebben bij elkaar zevenhonderd studenten en het afgelopen jaar telden we in totaal 260 eerstejaars, zegt onderwijsmanager Ronald van Vliet. ‘Het aantal eerstejaars het jaar daarvoor was ongeveer honderd studenten minder.’

De opleiding, die het studiejaar 2002-2003 gestart is, vindt het belangrijk dat ondanks de groei de kwaliteit van de opleiding en de organisatie gewaarborgd blijft. Daarom heeft de opleiding ervoor gekozen om een numerus fixus van 220 studenten in te stellen.

De groei hangt samen met het landelijk instellen van veiligheidsregio’s een paar jaar geleden, waarmee het kabinet de rampenbestrijding en crisisbeheersing wil verbeteren. Binnen die regio’s werken hulpverlenende organisaties als politie en brandweer samen en voor het organiseren van die samenwerking komen afgestudeerde studenten integrale veiligheidskunde in beeld.

Lees meer over integrale veiligheidskunde en security technology in het volgende nummer (13) van Trajectum, dat donderdag 20 maart verschijnt.