Ondernemers willen betere stagebegeleiding

De ondernemers die aan het onderzoek meededen, werken vooral met hbo-studenten: 66 procent van de stagiairs is afkomstig van een hogeschool. Drie procent van de stagiairs komt van de universiteit, de rest van de ‘werkstudenten’ volgt een opleiding in het mbo of lager.
Om van de onvoldoende af te komen, is meer betrokkenheid met de werkvloer gewenst. Veel ondernemers beklagen zich over het beperkte aantal bezoekjes van docenten. Ook inhoudelijk laat de inbreng van de begeleiding te wensen over en zijn de leerdoelen vaak te hoog gesteld.
Over de stagiairs zelf zijn de ondernemers doorgaans wel tevreden. Zij krijgen gemiddeld een 6,6 voor hun inzet en vaardigheden. Bijna driekwart voldoet aan de verwachtingen die men bij het stagebedrijf heeft. Bijna alle ondernemers (96 procent) die aan het onderzoek meededen, willen ook in de toekomst met stagairs werken. (GR)