Onderzoek naar tuberculose

Onder studenten van de faculteit Natuur en Techniek vindt binnenkort een onderzoek plaats naar tuberculose (TBC). Aanleiding is de besmetting van een ict-student.

In het zogenaamde contactonderzoek, uitgevoerd door afdeling Tuberculosebestrijding van de GG&GD, worden alle directe contacten van de persoon nagegaan. Het onderzoek beperkt zich in eerste instantie tot de medestudenten en docenten van de student. Daaruit moet blijken of ook anderen tuberculose hebben opgelopen.

De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie die zich bij voorkeur nestelt in de longen en wordt overgedragen door hoesten of niezen. Iemand met alleen een infectie wordt niet ziek en kan anderen dus ook niet besmetten. Wel is diegene drager van de bacterie.

De GG&GD ziet geen reden tot paniek en verwacht niet dat ze meer besmettingen zal aantreffen. De student is volgens de instantie daarvoor te kort op school geweest. De zieke is begonnen met medicatie, maakt het goed en is niet langer besmettelijk. Het onderzoek vindt begin november plaats.

Zie ook: www.tuberculose.nl