Onvoldoende taalniveau, dan een afwijzend studieadvies

Als het aan HvA –rector Jet Bussemaker ligt, krijgen studenten die onvoldoende scoren op taalniveau in de toekomst een Bindend Afwijzend Studieadvies (BAS). Zo valt te lezen op de website van Folia. Bussemaker deed de uitspraak in het radioprogramma Folia maakt kennis.

Studenten met onvoldoende taalvaardigheden moet volgens de bestuurder meedoen aan een inhaalprogramma op het gebied van taal. Studenten die onvoldoende blijven scoren op taalgebieden zoals spelling, zouden volgens de rector in het uiterste geval het advies moeten krijgen de studie niet te vervolgen. Een goed taalniveau is volgens haar onderdeel van een hbo-waardig diploma.

Het slechte niveau op de HvA staat niet op zich. In het gehele hbo is het taalniveau van studenten zorgelijk. De HBO-raad luidde de noodklok al in 2007 over het niveau van pabostudenten. Bij Instituut Archimedes, waar de lerarenopleidingen van de HU zijn ondergebracht, zakt zo’n 50 procent voor de taaltoets in het eerste jaar, valt te lezen in het meest recente nummer van Trajectum, dat vanaf donderdag 6 september in de bakken ligt.