Ook ISO wil deadline voor studiekeuze

Geef studiekiezers een deadline, zegt het Interstedelijk Studenten Overleg. Scholieren zouden zich uiterlijk 15 juli moeten inschrijven aan een hogeschool of universiteit.

Er zitten genoeg voordelen aan zo’n deadline,menen de studenten. Als universiteiten en hogescholen eerder weten hoeveel studenten er komen, kunnen ze beter bepalen hoeveel docenten en lokalen ze nodig hebben. Bovendien kunnen scholieren dan nog een intake-gesprek krijgen.

Vorige maand opperde Inholland-voorzitter Geert Dales hetzelfde idee. Hij zag nog een voordeel: aankomende studenten kunnen in de zomer worden bijgespijkerd als ze kennis of vaardigheden missen. Plasterk zou het moeten regelen, omdat instellingen er vanwege de concurrentie niet zelf aan durven te beginnen.

De Landelijke Studenten Vakbond dubt nog. De bond vindt het wel wenselijk dat studenten zich eerder gaan inschrijven, maar voorziet ook problemen. Wat doe je met scholieren die uitgeloot worden? Of eerstejaars die een bindend studieadvies krijgen en plotseling een nieuwe opleiding moeten zoeken? ‘En sommige mensen hebben nu eenmaal wat langer de tijd nodig om de knoop door te hakken.’