Ook studenten verplicht verzekerd

Studenten die geen zorgverzekering afsluiten, riskeren vanaf 2010 een boete. Bovendien worden ze gedwongen zich te verzekeren. De premie zal dan worden ingehouden op hun studiefinanciering.

Dat vloeit voort uit de plannen van CDA-minister Klink van Volksgezondheid, die de ministerraad heeft goedgekeurd. Het afsluiten van een ziektenkostenverzekering is verplicht, maar in 2006 waren er elfduizend studenten die zich niet verzekerd hadden: 4490 universitaire studenten en 6510 hbo’ers.

De regering wil onverzekerde Nederlanders opsporen. Eerst krijgen ze een waarschuwing, drie maanden later een boete van driehonderd euro en weer drie maanden later een tweede boete. Wie zich nog steeds niet verzekert, wordt door de staat bij een verzekering ingeschreven.

Om te voorkomen dat zulke mensen hun premie niet betalen, zal die worden geïnd middels ‘bronheffing’, zoals extra loonbelasting of korting op de uitkering. Voor studenten betekent dit waarschijnlijk dat ze worden gekort op hun studiefinanciering.

Daar is de Landelijke Studenten Vakbond niet blij mee. ‘Het is een principieel punt’, zegt voorzitter Lisa Westerveld. ‘Natuurlijk moeten studenten een zorgverzekering afsluiten, maar dwing dat niet af via de studiefinanciering. Dat tast ook de privacy aan. Hoe het wel moet, weten we nog niet. Eerst goede voorlichting geven en de oorzaken bekijken, lijkt me.’

Inderdaad wil het ministerie van Volksgezondheid doelgroepgerichte voorlichting gaan geven. Met name achttienjarigen, allochtonen en kinderen zijn relatief vaak onverzekerd.