Oordelen van studenten zoek op studiekeuze123

Studiekiezers krijgen niet altijd het oordeel van studenten te zien over grote opleidingen als rechten en economie. Op de website studiekeuze123.nl zijn sommige cijfers zoekgeraakt.

Wie bijvoorbeeld overweegt om rechten te studeren en verschillende opleidingen wil vergelijken, kan slechts van vijf universiteiten nagaan hoe tevreden studenten daar zijn. Van Nijmegen,Groningen, Maastricht en Tilburg ontbreken de oordelen uit de Nationale StudentenEnquête.

Bij de studie economie ontbreken de studentenoordelenvan de universiteiten in Maastricht, Groningen, Utrecht en Tilburg. Wel is te zien wat het startsalaris van afgestudeerden is.

De problemen komen voort uit de ‘administratie’van opleidingen bij de diverse instanties, zegt Hanneke Ribberink van het Nijmeegse onderzoeksinstituut ResearchNed, dat de data beheert. De opleidingen zijn van naam en code veranderd (‘Nederlands recht’ is ‘rechtsgeleerdheid’geworden) en daardoor duiken de ‘oude’ oordelen niet meer op. ‘Het probleem is bekend. We kijken samen met de VSNU wat we eraan kunnen doen.’

De website is ook op andere manieren niet altijd even
transparant. Een havist met een profiel natuur & techniek die volgend jaar
commerciële economie wil studeren, krijgt alleen een marketingopleiding van de
LOI voorgeschoteld. Hij kan niet zien dat hij het keuzevak economie had moet
aanklikken om de rest van de opleidingen te kunnen zien.