Oorzaak ongeluk met hijskraan bekend

De oorzaak van het ongeluk met de hijskraan, die 18 januari vorig jaar in de Uithof naar beneden stortte, is bekend. De bevestiging waarmee het gevaarte aan de sokkel was vastgemaakt deugde niet.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO, meldt de website van het Ublad van de Universiteit Utrecht. De uitkomst maakt een einde aan alle speculaties. Het is bijvoorbeeld niet zo dat het reclamebord op de kraan te veel wind ving of dat het metaal van de kraan niet stevig genoeg was.

Volgens het TNO-onderzoek bleken de zogenaamde smeedknoppen die de kraan aan het voetanker vastzet van slechte kwaliteit. De bevestigingspunten zouden volgens de certificaten zeer stevig zijn, maar in de praktijk waren ze te slap. Hoe de knoppen een foutief certificaat konden krijgen moet nog worden onderzocht.

De hijskraan stond opgesteld voor werkzaamheden aan het gebouw van studentenflat Casa Confetti en kwam tijdens een storm op het Ruppertgebouw van de universiteit terecht. Enkele medewerkers raakten gewond en het gebouw liep grote schade op.