Ov-kaart mbo’ers onhaalbaar

Oppositiepartij GroenLinks vindt het raar dat er wel geld is voor een ov-kaart voor pas afgestudeerden, maar kennelijk niet voor mbo’ers van onder de achttien. Het kabinet wijst op het enorme kostenverschil van bijna honderd miljoen euro per jaar.

De ov-kaart is gekoppeld aan de basisbeurs en daarop wordt alleen een uitzondering gemaakt voor hbo- en wo-studenten van onder de achttien. Vooral de linkse partijen in de Tweede Kamer willen dat ook jonge mbo’ers een ov-kaart krijgen, vanwege de hoge kosten van ov-abonnementen. Staatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW heeft daar echter geen geld voor: het zou haar jaarlijks 110 miljoen euro kosten, en dat bedrag is op de OCW-begroting niet te vinden.

Tot verbazing van GroenLinks-kamerlid Dibi lukt het minister Eurlings van Verkeer echter wel om geld vrij te spelen voor een kaart voor oud-studenten. Hij riep de bewindsman samen met Van Bijsterveldt voor een toelichting naar de Tweede Kamer. Eurlings wilde die wel geven: ‘Mijn collega Van Bijsterveldt heeft u laten weten hoeveel de kaart voor mbo’ers zou kosten. De kaart voor oud-studenten kost jaarlijks vijftien miljoen, en is bedoeld om mensen na hun studie niet meteen de trein uit te jagen. Het wordt een kortingskaart, dus het is iets anders dan gratis reizen. Bovendien gaat de kortingsregeling ook gelden voor oud-mbo’ers, dus het biedt ook deze groep voordeel.’