Pabo-topklas voor speciaal onderwijs

De pabo van Avans Hogeschool in Breda gaat een topklas ontwikkelen voor bachelorstudenten die les willen geven in het speciaal onderwijs.

Basisscholen in de regio West-Brabant hadden de pabo daarom gevraagd en werken actief aan de topklas mee. Ze hebben grote behoefte aan startende leerkrachten die stevig genoeg zijn voor kinderen met gedragsproblemen. Het nieuwe programma gaat in september 2009 van start.

De topklas-studenten volgen – na selectie in het eerste jaar – een verzwaard programma van één dag in de week, bovenop hun reguliere pabo-opleiding. Het accent zal daarin liggen op vakken als onderwijskunde, orthopedagogiek en het begeleiden van leerlingen. Het programma wordt voor de helft verzorgd door leerkrachten uit het speciaal onderwijs.

Leraren in het speciaal onderwijs waren tot nog toe aangewezen op masteropleidingen en bijscholingscursussen. Voor de topklas-afgestudeerden worden die gedeeltelijk overbodig. ‘We verwachten dat ze een relatief rustige start kunnen maken in het speciaal onderwijs en dat ze pas in het tweede jaar met een aanvullende opleiding hoeven te beginnen’, zegt pabo-directeur Nicole van Son. ‘Hoeveel kennis en vaardigheden ze dan missen moet nog blijken. We gaan de topklas en de masteropleiding zo goed mogelijk op elkaar afstemmen.’