Plan voor studentencomplex in Amersfoort

Woningcorporatie Portaal Eemland wil studentenwoningen bouwen nabij de nieuwbouw van de Hogeschool Utrecht in Amersfoort.

De corporatie doet momenteel onderzoek naar de mogelijkheden op het terrein langs de Amsterdamseweg. Portaal verhuurt nu al de nabijgelegen wooncontainers, spaceboxen genoemd. Die vinden gretig aftrek, maar moeten op termijn verdwijnen.

Er wordt niet gezocht naar een nieuwe locatie voor die spaceboxen. Portaal wil een permanent en geheel nieuw complex bouwen. ‘Uit onderzoek blijkt dat studenten het liefst zelfstandige eenkamerwoningen willen’, zegt woordvoerster Jeske Hoogebeen. ‘Die willen we dan ook gaan bouwen.’

Middelbare scholieren in hun laatste jaar die denken aan een vervolgstudie in Amersfoort, doen er verstandig aan zich vroegtijdig in te schrijven bij een woningcorporatie. De gemiddelde wachttijd voor een studentenkamer bedraagt zo’n zes tot acht maanden, zo weet woningstichting Alliantie Eemland.

Het is de bedoeling dat studenten die ook daadwerkelijk in Amersfoort studeren, voorrang krijgen bij de toewijzing van een dergelijke woning. Als het zelfstandige woningen worden, komen de studenten ook in aanmerking voor huursubsidie. Dat is nu ook al zo bij de spaceboxen geregeld.

Foto: locatie nieuwbouw HU Amersfoort