Plasterk relativeert en steekt tegelijk

‘Ik denk dat de schaalvergroting te ver is doorgeschoten en dat de rol van managers te groot is geworden’, waarschuwde de PvdA-minister in het Radio1-journaal. Hij zei dit gisteravond na afloop van een verkiezingsbijeenkomst in Groningen, waar hij de vragen van zo’n honderdvijftig studenten beantwoordde.
Plasterk verzette zich daar uitdrukkelijk tegen het marktdenken in het hoger onderwijs. Om die reden wil hij nog eens ‘heel goed kijken’ naar het wetsvoorstel omtrent de leerrechten. De kwaliteit moet gewoon overal gegarandeerd zijn, meent hij.
Tegelijkertijd relativeert de nieuwe minister zijn macht. Over de problemen met spellen en hoofdrekenen van studenten bijvoorbeeld, zei hij zondag in het televisieprogramma Buitenhof: ‘Dat is geen klus die we in één jaar kunnen klaren. Misschien ook niet in vier jaar, dus dan moet ik er acht jaar aan gaan trekken.’
Het onderwijs zit volgens de minister vol ontwikkelingen die al tientallen jaren aan de gang zijn. Hij acht het ‘realistisch’ dat je ‘behoorlijk wat tijd nodig hebt om daar wat aan te veranderen.’ (HOP)