Plastic vorkje prikken in de kantine

In de helft van de circa tien restaurants van de HU zijn de borden en metalen bestek vervangen door milieubelastend karton en plastic. Een tijdelijke maatregel, zegt cateraar Sodexo.

Binnenkort vindt de introductie plaats van makkelijk afbreekbaar wegwerpservies dat milieuvriendelijk is, aldus Gert-Jan van Druten van Sodexo Education. In januari sloot de HU opnieuw een contract met deze grote cateraar. Onderdeel daarvan is het concept ‘fair2food’ waarmee Sodexo veertig procent van het omzetvolume op een maatschappelijk verantwoorde manier wil omzetten. Daartoe zijn de restaurants van de faculteiten Communicatie en Journalistiek en die van Gezondheidszorg grondig verbouwd en ingericht met onder meer duurzaam meubilair. Ook biologisch afbreekbare borden, bestek en dergelijke hoort hier bij.

Het liefst wil Sodexo het concept in alle kantines doorvoeren. ‘Op drie andere locaties geven we een aanzet door de invoering van de biologisch afbreekbare wegwerpservies. Afhankelijk van wat de faculteit wil gaan we het concept wel of niet of gedeeltelijk neerzetten.’
Joost Innemee van Shared Service Center Facilities laat weten dat de keuze om over te stappen op wegwerpservies buiten zijn medeweten is gebeurd. ‘Ik ga er achteraan. Mocht dit milieuonvriendelijk blijken, dan gaan we kijken of dit besluit, in overleg met het college van bestuur, kan worden teruggedraaid.’

Zie ook Forum in Trajectum nummer 11 van 12 februari