Samenwerking bij educatieve minor

De faculteit Educatie overlegt de komende tijd met de Universiteit Utrecht over de wijze waarop de educatieve minor gegeven kan worden.

Per 1 september 2009 kunnen studenten van achttien studierichtingen van de universiteit een half jaar durende minor volgen die hun lesbevoegdheid geeft in de onderbouw van havo en vwo. Daarnaast kunnen studenten dan nog steeds na hun bachelor een bevoegdheid halen voor de bovenbouw van havo en vwo.

De minor voor bachelorstudenten moet worden aangeboden op de faculteit zelf. ‘Dat is waar de studenten elke dag komen en daardoor moet het voor hen gemakkelijker worden voor deze minor te kiezen’, aldus professor Theo Wubbels van de faculteit Sociale Wetenschappen.

De universiteit wil niet alleen meer learen opleiden, maar ook een bijdrage leveren aan de kwaliteitsverbetering van leraren. Wubbels beaamt dat universitair opgeleiden niet per definitie betere leraren zijn: ‘Wij zien ook dat de beroepsvoorbereiding in een minor kleiner is dan die op de huidige lerarenopleiding. Daarom zullen we scholen vragen de studenten van de universiteiten extra goed te begeleiden.’