‘Schijtloterij’ op Amersfoortse introductie

De introductiedagen vinden plaats van dinsdag 28 tot en met vrijdag 31 augustus. Tot op heden hebben zich bijna tweehonderd van de ongeveer zevenhonderd nieuwe Amersfoortse studenten zich voor de introductiedagen aangemeld. Een belactie moet het aantal deelnemers nog opkrikken.
Op het programma staan de gebruikelijke rondleiding, informatiemarkt en kroegentocht. Maar daarnaast zetten de studenten zich in voor het goede doel middels een ‘schijtloterij’. Op donderdagavond worden loten verkocht aan het publiek in de binnenstad van Amersfoort. Het winnende lot wordt bepaald door een kameel. Het beest wordt losgelaten op een plein dat is verdeeld in 750 vakken (vanwege het naderende 750-jarig bestaan van Amersfoort). ‘Het vakje waar de kameel zijn behoefte doet, is het winnend nummer’, vertelt Janneke van der Meulen van de AID. De opbrengst van de loterij gaat naar de CliniClowns.
De studenten maken zich ook op een andere manier verdienstelijk. Gedurende de introductie moeten zij goed rondkijken in de stad en bedenken wat er verbeterd kan worden aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid. Deze plannen worden op de laatste dag gepresenteerd en de winnaar krijgt de titel Bachelor of Amersfoort. (GR)