Schoonmakers ook naar andere universiteiten

Laat de bezetting bij de Universiteit Utrecht een waarschuwing zijn voor andere universiteiten, zegt vakbondsbestuurder Ron Meyer. Wellicht komen de schoonmakers straks ook bij hen langs.

Sinds vanmorgen hebben zo’n tweeduizend schoonmakers en enkele tientallen studenten een gebouw van de Universiteit Utrecht bezet. Ze eisen betere arbeidsvoorwaarden voor schoonmakers, zoals doorbetaling bij ziekte, en keren zich ook tegen bezuinigingen op het hoger onderwijs.

De universiteit is 'verrast' dat de actie juist bij haar plaatsvindt, omdat de Universiteit Utrecht als eerste universiteit de ‘Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche’ heeft ondertekend.

Maar dat is een 'papieren tijger', zegt Meyer, die voorzitter is van de Vakbond van Schoonmakers. De overkoepelende vakbond FNV heeft er ook zijn handtekening onder gezet, maar de code gaat lang niet ver genoeg. 'Een eerste stapje is het, meer niet.'

De universiteiten zouden ‘centra van maatschappelijke vooruitgang’ moeten zijn, vindt Meyer. Dan moeten ze niet zo streng bezuinigen op schoonmakers. 'Laten ze allereerst erkennen dat de werkdruk niet verder omhoog mag. Schoonmakers moeten tegenwoordig twee keer zo snel schoonmaken als voorheen. Het is een uitholling van kwaliteit en vakmanschap, zoals je dat ook in andere beroepen ziet. Daar moeten universiteiten niet in meegaan.'

Bij andere universiteiten hebben schoonmakers ook al actie gevoerd, maar de protesten waren kleiner dan in Utrecht en er werden tot nog toe geen gebouwen bezet.