Smartphones en laptops bij kraak buitgemaakt

Bij een inbraak in de nieuwbouw van de faculteit Educatie zijn 160 ‘smartphones’ en twintig laptops gestolen. De waarde ervan is ongeveer 80.000 euro.

De diefstal vond plaats in de nacht van zondag 13 april. De inbrekers verschaften zich via de buitenkant van het gebouw toegang tot een opslagruimte op de tweede verdieping. De apparaten stonden daar in dozen opgeslagen.

Een groot deel van de mobiele telefoons was bestemd voor docenten op de regiokantoren van het Seminarium voor Orthopedagogiek. Enkele tientallen smartphones waren speciaal uitgeruste toestellen voor docenten van het Instituut voor Gebaren, Taal en Dovenstudies.

Het is nog onduidelijk of de hogeschool voor dergelijke calamiteiten verzekerd is. Volgens Chrit van Ewijk, facultair informatiemanager, was het een professionele, goed voorbereide kraak. ‘De inbrekers beschikten over informatie waar de apparatuur lag en hebben van te voren de situatie van binnen en buiten verkend.’