SP wil noodopvang uitgezette studenten

De SP in de Utrechtse gemeenteraad wil dat de gemeente met een plan voor noodopvang voor kamerbewoners, als panden brandonveilig blijken zijn of illegaal verhuurd. Het idee wordt op donderdag 17 september tijdens de raadsvergadering besproken.

Begin september zette de gemeente bijna honderd studenten vanwege brandgevaar uit het voormalige KPN-pand aan de Koningin Wilhelminalaan. Naar aanleiding hiervan gaat de gemeente ook andere panden controleren op brandveiligheid en illegale onderhuur.

Terecht, vindt SP-raadslid Chris Baerveldt. Maar als de bewoners uitgezet worden moet er ook noodopvang zijn. De SP wil voorkomen dat bewoners van afgekeurde panden op straat gezet worden. De kosten voor de vervangende woonruimte zijn voor rekening van ‘de foute verhuurders’, aldus de SP.