Sportbestuur Orca is de beste

Nadat studentenroeiverenigng Orca in januari werd uitgeroepen tot de Utrechtse Sportvereniging 2007, is het bestuur zaterdag 5 april verkozen tot ‘Het sportbestuur van het jaar 2007’.

Het bestuur van Orca werd door de jury geroemd vanwege haar vernieuwing. Ze heeft als studentensportvereniging de deuren richting de maatschappij opengezet. Laat dit een voorbeeld zijn voor andere studenten- en sportverenigingen, adviseert de jury.

Orca, gevestigd in Hoograven, heeft de samenwerking gezocht met Mitros en de Ariënsschool. Doel hiervan: versterking van de ‘prachtwijk’ Hoograven. Enerzijds gaan studenten de wijk en de school in om samen met de kinderen plannen te maken ter verbetering van hun wijk. Anderzijds gaan de kinderen mee naar de roeivereniging voor enkele gymlessen in de roeiboot.

Voorzitter Thekla Teunis is zeer verheugd over de eerste prijs, waaraan behalve de eer, ook een geldbedrag van 5000 euro gekoppeld is. ‘Ik vind dat studentenverenigingen meer naar buiten moeten treden.’

In totaal deden 108 clubs uit heel Nederland een gooi naar deze titel, veel meer dan in de acht keer daarvoor. De verkiezing is een initiatief van SPORT Bestuur Management (SBM) in samenwerking met Ernst Young, NOC*NSF, Sport Zaken en het Ministerie van VWS.

Foto: Witbalans/Bob van Leeuwen