Start psychologie vertraagd

De opleiding ‘Toegepaste psychologie voor educatie en de zorg’, die in september 2008 aan de HU van start zou gaan, heeft vertraging opgelopen.

De bacheloropleiding (voltijd, deeltijd en duaal) wordt ontwikkeld door de faculteit Educatie en de faculteit Maatschappij en Recht in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Jaarlijks zullen naar verwachting zo’n honderd studenten aan de opleiding beginnen.

De vertraging is ontstaan doordat nog niet alle noodzakelijke procedures zijn doorlopen. Zo is het onderzoek naar de zogenaamde macrodoelmatigheid, die het bestaansrecht van de opleiding toetst, nog niet afgerond. Een positieve uikomst hiervan is noodzakelijk om de opleiding in aanmerking te laten komen voor bekostiging van het ministerie. Daarbij is nog niet duidelijk bij welke faculteit de studie ondergebracht wordt en hoe de financiering wordt geregeld.

Verschillende hogescholen zijn vorig jaar gestart met toegepaste psychologie. De HU-variant onderscheidt zich door de nadruk op de domeinen educatie en zorg.