Strengere regels voor vrijstellingen

Studenten die vrijstellingen binnen het onderwijsprogramma willen vanwege eerder opgedane competenties stuiten met ingang van dit studiejaar op strenge regels.

‘Vrijstellingen kunnen alleen nog worden verleend door de examencommissie en competenties die meer dan vijf jaar geleden zijn opgedaan, moeten getoetst worden. De docent heeft daardoor inderdaad niet meer de mogelijkheid om op basis van een goed gesprek met een student vrijstellingen te verlenen’, zegt collegevorzitter Geri Bonhof in een interview met Trajectum.

Ze reageert hiermee op opmerkingen van Tom van den Hoek, tweedejaars student aan de lerarenopleiding omgangskunde en voorzitter van de gemeenschappelijke opleidingscommissie bij het Instituut Archimedes. Hij signaleert dat er steeds meer HU-brede regels komen waaronder de strengere normen om vrijstellingen te verkrijgen voor eerder opgedane competenties tijdens werk of opleiding.

Bonhof betoogt dat hierdoor de kwaliteit van de diploma’s is gewaarborgd. ‘Dat was ook nodig want de wet schrijft al twee jaar voor dat alleen de examencommissie ze mag verlenen. Te makkelijk afgegeven diploma’s zoals bij Inholland en de journalistiekopleiding van Windesheim zijn hier niet aan de orde, maar om zeker te zijn dat we de kwaliteit van de diploma’s kunnen garanderen, moesten we wel dergelijke maatregelen nemen.’

Trajectum nr 8 verschijnt donderdag 12 januari